Gåsefødder i din vildt sunde hverdag

Din vilde hverdag  med gåsefødder

Fantastisk at vi i Danmark bare hente mad ude i naturen. Jeg har skrevet en artikel i Helse om Gåsefoden og jeg har lavet et indlæg her på bloggen om gåsefødder som konsumvarer, men DU behøver ikke vente på at der er gåsefødder på hylderne i Rema.

Bring vildskab ind i DIN hverdag nu, tag ud Under Åben himmel, få rørt luftmusklerne, få lease for sjælen og saml din egen sunde superfood lige i dit nærmiljø.

Vitale vitaminer masser af protein i gåsefod

Ingen gåsefødder er giftige. De vilde danske gåsefødder er også glutenfri og indeholder meget protein, omega 3, jern og kalk (og andre gode vitaminer og mineraler) – som alt vildt afhængig af art og voksested. Tag en naturvejleder med på din første gåsefodsjagt. Så kan du også få viden om mælderne. En mælde er en anden super sund plante i samme familie, men af en anden slægt. Når du har jagttegnet, kan du selv slå dig løs, du vil se gåsefødderne overalt, også i din egen have og sæsonen er lang.

Gåsefod har en lang g varieret høstsæson

Sæsonen starter med de små spæde skud fra sidst i april, som smager af friske ærter, lige til salatskålen. Herefter kommer sæsonen for de små bløde stængler, spis dem som mini asparges. Så kommer bladhøsttiden, hvor bladene bruges som spinat. Hen i juli begynder chips sæsonen, hvor topskud ristes i ovnen som snack og til sidst kommer så frøhøsten. Der er så mange anvendelsesmuligheder for gåsefødderne i køkkenet. OBS bladene indeholder oxalsyre som spinat. Vigtigst: Du bliver skipperskræk stærk, når du spiser dem – det kan du roligt fortælle ungerne.

Vi ses Under Åben Himmel

Lea Neuberg

Pist.. Gåsefødder kan minimere I-landenes livsstilssygdomme og forbedre U-landende levevilkår, fordi de mætter mange munde

På bloggen vadehavets appetizers har jeg skrevet om vadehavets gåsefødder.